Skupina Luka Koper je leto 2024 sklenila nad pričakovanji, kljub temu, da so bili prvi meseci lanskega leta zaznamovani s krizo v Rdečem morju in številnimi negotovostmi. Čisti prihodki od prodaje so dosegli 330,1 milijona evrov, kar je za 6 odstotkov oziroma 17,3 milijona evrov več od doseženih v letu prej in za 2 odstotka več od načrtovanih. Več je bilo prihodkov iz naslova ladijskega pretovora, obsega storitev polnjenja in praznjenja kontejnerjev ter drugih storitev, medtem ko je bilo zaradi hitrejšega obrata blaga nekoliko manj prihodkov iz naslova skladiščnin.
Družba je v minulem letu uspešno obvladovala stroške poslovanja, ki so znašali 268,6 milijona EUR, kar je 4 odstotke več v primerjavi z letom 2023 in pod načrtovanim obsegom stroškov. V letu 2024 so se zaradi dodatnih zaposlitev povečali stroški dela, višji so bili stroški amortizacije, zmanjšali pa so se stroški materiala, stroški storitev ter drugi odhodki.
Poslovni izid iz poslovanja (EBIT) je dosegel 67 milijona evrov in presegel načrtovanega za 33 odstotkov, hkrati je bil za 10 odstotkov oziroma 6,1 milijona evrov višji kot leta 2023. Čisti poslovni izid Skupine je ob koncu leta dosegel 60,3 milijona evrov, kar je 26 odstotkov več od načrtovanega in 7 odstotkov več kot v letu 2023. Nanj je pozitivno vplival poslovni izid iz financiranja v višini 5,9 milijona evrov, kar je 27 odstotkov več glede na leto 2023 in 40 odstotkov več kot načrtovano iz naslova ustvarjanja finančnih prihodkov z obrestmi od sredstev plasiranih v kratkoročne bančne depozite in zakladne menice.
Rast pretovora in nov mejnik na kontejnerskem terminalu
Okoliščine iz začetka leta 2024, ki so bile povezane predvsem s krizo v Rdečem morju, so od vseh, ki smo del logistične verige, zahtevale številne prilagoditve. Iskati in izkoriščati smo morali nove poslovne priložnosti, hkrati pa ohranjati odličen servis, s katerim že leta utrjujemo položaj enega najpomembnejših pristanišč v regiji. Na kontejnerskem terminalu smo z 1.133.340 kontejnerskimi enotami (TEU) dosegli 6 odstotno rast in postavili nov absolutni rekord pretovora. Z novim rekordom smo leto sklenili tudi na potniškem terminalu, kjer smo zabeležili prihod 125.276 potnikov. Rast smo dosegli tudi na generalnih in tekočih tovorih, medtem ko je bil v primerjavi z letom prej pretovor sipkih in razsutih tovorov nekoliko nižji.
Dodaten izziv sta v letu 2024 prinesla postopno ohlajanje svetovnega gospodarstva in padec prodaje avtomobilov na ključnih trgih, kar se je odrazilo na 3 odstotke nižjem pretovoru vozil. V letu 2024 smo skupno pretovorili 884.666 avtomobilov, v mesecu novembru pa z 90.548 pretovorjenimi vozili za 1.711 vozil izboljšali dotedanji mesečni rekord, dosežen novembra 2023.
»Začetek leta je bil vse prej kot obetaven, zaostrovanje konflikta na Bližnjem vzhodu in zamik prihoda tovora za dobrih 14 dni in več, so se pričakovano odrazili tudi na nekoliko nižjem pretovoru od načrtovanega. So se pa že aprila razmere začele normalizirati, ladjarji so okrepili svoje servise in poskrbeli za reden in zanesljiv prihod ladij kot tudi tovora. Dodatno so k temu pripomogli novi posli Luke Koper, vezani na načrtovane gradnje in opremljanje novih proizvodnih obratov oz. tovarn na naših zalednih trgih. V luči okoliščin so doseženi rezultati izjemni. Vesela sem, da smo ob tem uspeli realizirati večino naložb in zagnati razvojni cikel, ki smo ga predvideli v strateškem poslovnem načrtu,« je ob objavi poslovnih rezultatov pojasnila Nevenka Kržan, predsednica uprave Luke Koper.
Razvojna naravnanost Luke Koper
V letu 2024 smo začeli kar nekaj pomembnih naložb, s katerimi bomo povečali svoje zmogljivosti in vzpostavili pogoje za načrtovano rast pretovora. Med njimi gradnja novega priveznega mesta (12. vez) za projektni tovor in pretovor vozil ter 14.000 kvadratnih metrov velikega skladišča 54, ki bo naše prvo v veliki meri avtomatizirano skladišče za jeklene proizvode. S sončno elektrarno na strehi bo stavba energetsko samozadostna, elektrificirana pa bodo tudi mostna dvigala, ki bodo omogočala rekuperacijo privarčevane energije. Poleti so stekla tudi dela za gradnjo novih skladiščnih površin za 3.000 vozil (kaseta 6a), ki bodo namenu predane sredi leta 2025, jeseni pa še gradnja novega objekta potniškega terminala.
Začenja se gradnja severnega dela prvega pomola, ki prinaša nove obalne konstrukcije z dvema privezoma skupne dolžine 326 metrov ter 7 hektarov skladiščnih in manipulativnih površin. Med pomembnejšimi projekti, ki se bodo začeli letos oz. v prihodnjih letih so še razširitev garažne hiše s kapaciteto nekaj manj kot 12 tisoč vozil, gradnja dodatnih površin za avtomobile (kaseta 7a) in priveznega mesta za RO-RO ladje.